Na Heureke využívame personalizáciu a cielenú reklamu. Na základe vášho správania na Heureke personalizujeme jej obsah. Kliknutím na „Rozumiem“ alebo inam súhlasíte aj s využívaním cookies a odovzdaním údajov o správaní na webe pre zobrazenie cielenej reklamy na ďalších weboch. Personalizáciu a cielenú reklamu si môžete vypnúť v nastaveniach prehliadača. Viac


Poradňa Pneumatiky

Ako vybrať pneumatiky?

 
Pneumatiky vyberajte starostlivo, ide o vaše bezpečie.
 
 
 
 
Než si kúpite nové pneumatiky, zamyslite sa nad tým, kedy a kam povedú vaše najčastejšie jazdy. Potom si vezmite do ruky veľký technický preukaz. Informácie, aké plášte patria na vaše auto, sú totiž alfou a omegou úspešného výberu. Kompletné údaje síce nájdete na bočnej strane pneumatík, ak ale nie ste prvým majiteľom vozidla, neexistuje 100% záruka, že máte na aute ideálne obutie. Aké požiadavky majú pneumatiky spĺňať, poskytne tiež výrobca vášho automobilu.
 
 
 

Rozmery pneumatik

 
Základnými rozmerovými parametrami sú šírka, profil a priemer. Ďalej sa uvádzajú pri pneumatikách tieto parametre: konštrukcia, záťažový index a rýchlostný index.
 
Jedno z najčastejších označení parametrov pneumatík vyzerá takto: 195/65 R15 95 H hr XL. Jednotlivé časti tohto kódu nájdete rozpísané nižšie, nejde o nič zložité.
 
 
Šírka (195)
Šírka pneumatiky sa uvádza v milimetroch. Ide o jediné číslo pred lomkou a odvodzuje sa od neho profil pneumatiky. Uvádzaný parameter šírky je maximálna šírka pneumatiky pri nominálnom zaťažení a nominálnom tlaku hustenia. Je to parameter, ktorý musí súhlasiť s údajmi v technickom preukaze vášho vozidla.
 
 
Profil (65)
Tento údaj znamená výšku bočnice pneumatiky a pozor, udáva sa v percentách. 100% predstavuje šírku pneumatiky, od ktorej sa profil v percentách odpočítava. Tento parameter vypovedá o "výške" pneumatiky od disku po okraj. Pokiaľ je teda profil 65, je výška pneu 65% zo 195 mm, čo činí 126,75 mm.
 
 
Priemer (15)
Vnútorný priemer pneumatiky sa uvádza v palcoch a musí byť totožný s priemerom ráfika, teda s kovovou súčasťou kolesa, ktorá slúži na umiestnenie pneumatiky. Vnútorný priemer pneumatiky je výška pneumatiky meraná od dolného kraja ráfika k jeho hornému kraji.
 
 
 
 
 

Typy dezénov

 
                  
 
Základné typy dezénov sú: symetrický, asymetrický a smerový.
 
 
 
Je dôležité dodržovať smer otáčania pneumatiky, vyznačený šípkou vyrytou na boku.
 
 
 

3 odpovede pre správny výber pneumatik 

 

1. Aký ste šofér a aký je váš štýl jazdy?

Ak jazdíte ako pretekár a "režete" zákruty, dbajte na to, aby vaše nové pneumatiky mali vyššiu priľnavosť a vyššiu brzdnú účinnosť. Pre rýchlu jazdu hľadajte pneumatiky medzi tými, ktoré znesú veľkú záťaž a sú určené pre vysoký výkon. Takéto pneumatiky sú značené ako UHP pneu. Ak sa venujete jazde na pretekárskom okruhu, vyberajte v sekcii športových pneumatík.
 
Jazdíte naopak menej a skôr po meste? Potom záťaž v podobe prudkého brzdenia na semaforoch, rozpáleného asfaltu v lete a predovšetkým náročné parkovanie vyžaduje kvalitné a spoľahlivé pneumatiky s odolnou konštrukciou.
 
Ak jazdíte skôr plynulo a dlhšie trasy, často aj po diaľnici, vašou prioritou by mali byť pneumatiky s dlhým kilometrovým dobehom. Zásadná pre vás bude aj dobrá brzdná účinnosť a zároveň nízky valivý odpor, ktorý vám dokáže ušetriť pár korún pri každom tankovaní.
 
 

2. Vlastné požiadavky verzus technické parametre automobilu

V technickom preukaze sú údaje o rozmeroch pneumatík a diskov, indexu nosnosti a rýchlosti, ktoré sú nevyhnutné pri výbere nových pneumatík dodržať.
 
Pri indexe nosnosti a rýchlosti platí, že si pre letné pneumatiky môžete zaobstarať plášte s vyšším indexom, než aký uvádza "techničák", nikdy však s indexom nižším. Pre zimné a celoročné pneumatiky s označením M + S však existuje výnimka a v niektorých prípadoch možno použiť plášte s nižším rýchlostným indexom, než aký uvádza technický preukaz. Podrobnejšie informácie sa dočítate nižšie.
 
Na vašom uvážení je voľba značky aj konkrétneho dezénu pneumatík. Vaša voľba by mala zodpovedať kategórii vášho vozidla aj najčastejšiemu spôsobu jazdy.
 
 

3. Prečo výrobca produkuje viacero radov pneumatík rovnakého rozmeru?

Rozmer pneumatiky je len jedným z mnohých jej parametrov. Okrem rozmeru sa pneumatiky napr. môžu líšiť svojím uspôsobením pre zimnú alebo letnú prevádzku, mierou maximálneho zaťaženia, ktoré sú schopné uniesť, či svojou konštrukciou pre maximálnu rýchlosť jazdy. Pneumatiky rovnakého rozmeru môžu mať iné typy dezénov, môžu byť v dušovej či bezdušovej variante atď.
 
Pneumatiky sa od seba líšia aj použitým materiálom pri ich výrobe. Väčšinou ide o rôzne kombinácie pridaných surovín do kaučukovej zmesi, ktoré ovplyvnia základné vlastnosti. Kvalita zmesi má zásadný vplyv na správanie pneumatiky za rôznych teplôt. Zmesi sa kategorizujú podľa tvrdosti výslednej pneumatiky. Veľkú pozornosť by tomuto kritériu mali pri nákupe venovať najmä závodní jazdci a šoféri rýchlych športových áut.
 
 
 
 

Typy pneumatík podľa obdobia

 

Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky sú povinnou zimnou výbavou každého vozidla od 1. novembra do 31. marca. Majú vzorky s hlbokými drážkami, ktoré dokážu pojať prípadný sneh na vozovke. Tento sneh v drážkach potom paradoxne zaručuje pod tlakom vozidla najlepšiu priľnavosť pneumatiky na snehu či ľade, pretože k snehu najlepšie lipne práve zase sneh.
 
Minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu zimných pneumatík u osobného automobilu je 4 mm. Zimné pneumatiky majú dômyselný systém malých odvodných kanálikov, ktoré odvádzajú vodu a zabraňujú akvaplaningu.
 
Tento typ pneumatík obsahuje vyšší podiel prírodného kaučuku, takže si plášte zachovávajú svoju pružnosť aj v nízkych teplotách. Na rozdiel od letných pneumatík, ktoré by v chlade tuhli, a nemohli by poskytnúť kvalitný kontakt s vozovkou.
 
Zimné pneumatiky bývajú označené symbolom M + S (mud and snow) alebo symbolom snehovej vločky.
 
 
 

Letné pneumatiky

Majú zloženie, ktoré pri miernych teplotách mäkne a dokáže so svojou priľnavosťou prispôsobiť suchej i mokrej vozovke. Letné pneumatiky majú hrubšie dezénové bloky, ktoré si poradia aj s hrozbou aquaplaningu, a zároveň disponujú dostatočnou kontaktnou plochou, takže sa vozidlo dobre ovláda a má lepšie brzdné schopnosti.
 
Obsahujú menej prírodného kaučuku, takže pri teplotách pod +7 ° C krehnú, ale pri vyšších teplotách sa dokážu vhodne prispôsobiť.
 
Letné pneumatiky majú nižšie trenie, takže vozidlo má vďaka nim nižšiu spotrebu paliva.
 
 
 

Celoročné pneumatiky

Celoročná pneumatika je vlastne kompromisom medzi letným a zimným plášťom. Na snehu nedosiahne tak skvelé výsledky ako pneumatika zimná, je preto vhodná skôr pre vodičov, ktorí v zime tak často nejazdia. Ako u zimných pneumatík aj tu platí pravidlo minimálnej hĺbky dezénu 4 mm.
 
Ak sa pre nich rozhodnete, postrážte si, aby vami vybrané celoročné pneumatiky naozaj mali symbol M + S.
 
 
 
 
 

Špecifické typy pneumatík

             
 

Pneu pre autá s pohonom 4×4, off-road a SUV

Výber pneumatík je vždy určený konkrétnym modelom vozidiel a typom jazdy. Tie pre autá s pohonom 4 × 4, SUV a off-road vozidlá majú zosilnené bočnice, bývajú celkovo väčšie, robustnejšie, vysoko odolné a majú vyššiu priľnavosť na mokrom aj suchom povrchu. Ich montáž tiež vyžaduje špeciálny prístup, aby boli zachované správne schopnosti hnacieho hriadeľa vozidla.
Pneumatiky pre off-roadové vozy či SUV sa delia na, tie určené do náročného terénu alebo na pneumatiky pre klasické pozemné komunikácie, ktoré uprednostňujú tichú jazdu pred terénnymi schopnosťami vozidla. Rovnako ako obvyklé typy sú aj špeciálne pneumatiky letné, zimné či celoročné. 
 
 

Športové – semi-slick pneumatiky

Ide o polozávodné pneumatiky. Ich technológia je inšpirovaná technológiou pre pretekárske okruhy. Majú tvrdené bočnice, špeciálny typ konštrukcie a dezénu a spĺňajú požiadavky bezpečnostných a technických štandardov pre bežnú prevádzku.
Pneumatiky semi-slick sú iba letné.
 
 

Dojazdové pneumatiky (run-flat)

Sú schopné pokračovať v jazde aj pri strate tlaku či defekte, takže aj v prípade ich poškodenia na nich môžete dôjsť domov alebo do servisu. Sú určené len pre automobily s kontrolou tlaku v pneumatikách, pretože bez tejto funkcie by vodič nemusel zaznamenať ich poruchu. Majú špeciálnu konštrukciu s vystuženou bočnicou. Obstarávacia cena týchto plášťov je vyššia a po defekte ich už nie je možné opraviť.
Run-flatové pneumatiky môžu byť letné, zimné či celoročné. 
 
 

Protektorované pneumatiky

Ide o recyklované pneumatiky. Vyrábajú sa obnovením kostier ojazdených a nepoškodených pneumatík. Každá protektorovaná pneumatika je pri procese výroby dôkladne kontrolovaná z hľadiska celkovej kondície. Novo zakúpená protektorovaná pneu máva životnosť na rovnaký kilometrový priebeh ako pneumatika úplne nová. Ich výhodou je nízka cena a ekologický aspekt výroby. Niektorí výrobcovia ponúkajú na tento typ záruku až do úplného ojazdenia pneumatiky.
Tento typ existuje v prevedení letných, zimných aj celoročných pneumatík.
 
 
 
 

Energetický štítok

 
Od roku 2012 zaviedla Európska únia energetický štítok ako povinné značenie pneumatík. Štítok obsahuje tri základné hodnotenia:
 

Spotreba paliva a úspornosť energie

Podľa úspory energie sa delia pneumatiky do kategórií od A (najúspornejšie) po G (najmenej úsporné). To, čo určuje úspornosť, je valivý odpor pneumatík. Udáva sa, že rozdiel spotreby paliva medzi pneumatikou kategórie A a kategórie G môže činiť až 7,5%, čo zodpovedá u priemerného auta približne 6,5 litra paliva na 1 000 km.
 
 

Priľnavosť za mokra

Popisuje schopnosť pneumatiky rýchlo brzdiť na mokrej vozovke, čo má zásadný význam pre bezpečnosť vašej jazdy. Energetický štítok z tohto hľadiska hodnotí tieto pneumatiky od A (najlepšie) po F (najhoršie). Osobný automobil rozbehnutý na 80 km/hod zastaví na pneumatikách kategórie A až o 18 m skôr ako na pneumatikách s hodnotením F. 
 
 

Hlučnosť

Tento parameter hovorí, ako veľký hluk vydáva pneumatika pri jazde, a meria sa v decibeloch. Od tejto nameranej hodnoty sú odvodené 3 graficky znázornené triedy hlučnosti:
 
1 vlna = tiché; najmenej 3 dB pod budúcim európskym limitom
2 vlny = stredne hlučné; do 3 dB pod budúcim európskym limitom
3 vlny = hlučné; budúcim európskym limitom neprejde
 
 
 
 

Údržba

 

Kedy je čas vymeniť pneumatiky?

Pri pneumatikách je potrebné priebežne kontrolovať hĺbku dezénu, tlak, stav bočníc (hrče či iné známky poškodenia) a tiež známky nerovnomerného opotrebovania. Odborníci odporúčajú túto kontrolu najmenej raz mesačne. Pneumatiku je potrebné okamžite vymeniť, ak:
 
• je vzor hlboký len 1,6 mm pre letné gumy a 4 mm u zimných. To sú zákonné limity. Ideálne je však zbytočne nečakať a vymeniť plášť o niečo skôr.
 
• dôjde k prepichnutiu pneumatiky.
 
• je pneumatika príliš stará.
 
 
•  Ak zistíte, že je pneumatika opotrebovaná nerovnomerne, napr. v stredovej časti, po stranách alebo na menších plochách, tak pri jazde s takou pneumatikou hrozí riziko nehody následkom horšej ovládateľnosti vozidla. Obráťte sa na odborníka, problém nerovnomerného opotrebovania môže signalizovať ďalšie ťažkosti s vozidlom, ako je nesprávne nastavená geometria, zlé vyváženie kolies či ich nevyladené zavesenie.
 
• Ak má vaše auto iné pneumatiky, než aké mu predpisuje technický preukaz.
 
• 1. novembra je podľa zákona termín, kedy musia mať všetky autá na vozovke zimné pneumatiky. 31. marca je čas prezutia na letné pneumatiky.
 
Z dôvodu súmernosti a lepšej interakcie vozidiel voči vozovke odporúčajú experti vymieňať vždy všetky štyri pneumatiky naraz.
 
 
 
 

Skladovanie pneumatík

 

Vhodné skladovanie pneumatík zvyšuje ich životnosť. Zásadný vplyv majú predovšetkým tieto faktory: vlhkosť, svetlo a teplota.
Pneumatiky by ste mali skladovať mimo dosahu slnečných lúčov na chladných a suchých miestach pri teplotách max. 35 ° C. Pri skladovaní plášťov na ráfikoch ich nahustite na normálny tlak a zložte ich na seba. Ak skladujete pneu bez ráfikov, uložte ich vedľa seba nastojato a nezabudnite ich občas pootočiť, aby ste predišli deformáciám. Pri sezónnej výmene pneumatík si značte predné a zadné plášte, uľahčíte si prácu pri ich budúcom obúvaní.
Skladovanie pneumatík vám podstatne uľahčia stojany na pneumatiky, vhodnou ochranou pre momentálne nepoužívané pneumatiky sú obaly na pneumatiky. Pred ich zakúpením nezabudnite skontrolovať šírku pneumatík a ich maximálny vonkajší priemer, aby všetko správne sedelo.
Uskladnenie svojich pneumatík môžete zveriť do rúk odborníkov. Špecializované pneuservisy poskytujú službu uskladnenia pneumatík vo vlastnom sklade. Táto služba zvyčajne zahŕňa komplexnú kontrolu stavu pneumatík vrátane merania výšky dezénu.
 
Porovnať pneumatiky